南山大学
JapaneseEnglish
南山大学ホーム日本語トップ総合案内南山ブレティン177号No.7
南山ブレティン177号
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

 私のクラス
 What Do You Really Know about Africa?
 アフリカについて本当に 知っていることは何でしょう?
  Ruth Nkombalume
 


ルツ・コンバルメ 講師
ルツ・コンバルメ
短期大学部英語科 講師
専攻分野は「英語教育、コミュニケーション」。
長期研究テーマは「Cultures」。
主な担当科目は「地域文化事情1」

 Africa is often misrepresented both in the media and in most textbooks used around the world. The goal of the course is to introduce various cultural aspects like food, lifestyle, customs, music of Africa and to show how diverse Africa really is as a continent (not a country!) both geographically and in the ways of life.  

  I help students:
1) to see and discover the real Africa and confront their media stereotypes and misrepresentations of Africa;
2) to be able to describe the practices, traditions/customs of Africa and relate the cultural characteristics, differences and similarities with that of Japan;
3) to understand the impact of colonialism on the continent and its effects on modern Africa.

  In class, students work individually, in pairs and in groups. They are assigned a different region of Africa, and they research the language families (ethnic groups) and their culture/customs, food, traditional music and cultural differences from their region. They are required to do a lot of research online, read books on African cultures in the library, and watch some video clips on YouTube on Africa. They run the group discussions (jigsaw type discussions) and present their findings in class.

 I would like my students to set high standards/goals for their academic achievements not just the grade: to be independent learners and become critical thinkers.

 メディアでも世界中で使われている教科書の大半でも、アフリカはしばしば誤って描かれています。このクラスの目標は、食物、ライフスタイル、習慣、音楽等、アフリカのさまざまな文化を紹介し、ひとつの大陸(国ではなく!)として、地理的にも生活面においても、アフリカがいかに多様性を備えているかを示すことです。

 私は学生達が次のことができるよう援助します。
1)本当のアフリカを知り、メディアのステレオタイプや誤った表象を批判的に見る。
2)アフリカの風習、伝統や習慣を説明したり、日本の文化的特徴との類似点や相違点と関連づけられるようにする。
3)アフリカ大陸における植民地政策の弊害や現代のアフリカに残る影響を理解する。

 授業で学生達は一人、ペア、グループで作業をします。アフリカの一地域を担当し、その語族(エスニックグループ)と彼らの文化や風習、食物、伝統音楽を調べ、自分達の地域の文化との違いも調べます。インターネットで調べたり、図書館で本を読んだり、YouTubeの映像を見たりすることが必要です。毎回異なるグループで討議し、発見したことを発表します。

 私は学生達に、単位を取るだけではなく、高い目標を持ってほしいのです。自立した学習者であり、批判的に考える人になる、という目標です。